top of page
  • תמונת הסופר/תיוסף מזרחי

אחזקת גינות - הסוד הכמוס

גינה חדשה או גינה וותיקה היא מערכת חיים דינמית שמחייבת טיפול וטיפוח באופן שוטף,

אחרת היא הולכת ודועכת ולא מסבה נחת לבעליה. ישנן גינות אקולוגיות בר קיימה שמקיימות את עצמם עם מעט התערבות אם בכלל אך בכך נדון במקום אחר. אם נתבונן בטבע ניראה שיש חוקיות והדברים מתנהלים לפי הכללים ונוצר איזון והפריה הרמונית

(אם לשים בצד את המקומות בהם האדם מתערב ומשנה סדרים) והדברים מתקיימים מעצמם, העצים מלבלבים ונושרים, העלים מכסים ומזינים את הקרקע,

התולעים מאווררות ומדשנות את האדמה, הדבורים מאביקות. הרוח והציפורים מפיצות זרעים. האדמה אוצרת מים האבן אוגרת מינרלים וכולם נותנים לכולם.

לא כך המצב בגינותינו שהוקמו יום אחד על אדמה מיובאת (בחלק מהמקרים). אין שום בעיה בכך להפך זכותו של האדם ליצר סביבת חיים לטובתו. להנות מחיק הטבע בכל מקום מושבו. אז יש לנו גינה (לברי המזל שבינינו) ... איך זה שהיא היתה מאד יפה בהתחלה ועכשיו קצת...? למה העצים והשיחים מתפתחים כל כך לאט? ומה קרה לפריחות שלא חוזרות על עצמם? למה הדשא כבר לא ירוק כמו פעם? איך מתגברים על כל העשביה הזאת ? ומאיפה הגיעו כל המזיקים האלה לעזאזל?


טוב אז כמו כל דבר בחיים גם הגינה זקוקה לתשומת לב ואהבה! אתם מכירים את זה שהגינה שלכם מטופלת ע"י גנן וממש צמוד לכם הגינה של השכן (שלא מטופלת ע"י גנן) פשוט כל כך יפה. מלאה פריחות וכל הצמחים נראים מבסוטים. ושלכם קצת עייפה... ובכלל וודאי נתקלתם בגינות מהסוג היפה הזה של טיפוח עצמי בהם משקים עציץ עציץ באופן ידני גוזמים באופן ידני ללא אמצעים מכנים וכדו'.

וזהו פתרון מצוין (ויתרון באיכות החיים)-לגנן בעצמך עם תשומת לב ואהבה, והגינה מחזירה כפליים.

הכל בחיוניות, הצמחים זקופים ופורחים, מתקבלים פירות בריאים, הדשא ירוק והכל ניראה יותר בריא ממש כמו ילד קטן שגדל לתוך יחס אוהב ומפרגן. ולהנות מתגמול מובטח של ריפוי לגוף ולנפש, (ועל הדרך גם חסכתם כמה אלפי שקלים בשנה). כי האדם עץ השדה כבר נאמר. עד כאן אידיליה. ונניח לרגע את הגישה הלא קונבנציונלית ונהיה פונקציונליים, ובהנחה שלרב האנשים אין את הפנאי והרצון לכך, הפתרון הכי טוב מתחיל בזה שתכנון נכון, אשר לוקח בחשבון את התפתחות הגינה וראיית התמונה העתידית, יגרום לעמידות הגינה, ובוודאי יקטין גם את רמת האחזקה השוטפת. הפתרון הבא הוא טוב גם כן אך לרוב יהיה בעייתי ונסביר מדוע : שכירת שרותי גינון מקצועיים, אשר יש בהם מנעד רחב של מקצועיים יותר ומקצועיים פחות ( אם ניקח בחשבון שכל אחד יכול לקנות כלים ולתת שירותים בלי שיהיה לו ידע בסיסי בהכרת הצמחים וצרכיהם, ולו בגלל העובדה שחלקם לא שתלו מעולם את הצמחים שהם מטפחים ולכן אינם "מבינים" אותם). ונניח שמדובר בגנן מקצועי וטוב, אז הגינה מקבלת תשובה הולמת? במרבית המקרים התשובה היא שלא (למעט מיקרים בהם משכירים שירותי גינון באיכות ובמחירים גבוהים מהשוק) מהם הצרכים של הגינה ? כידוע גינה סטנדרטית דורשת מס' פעולות בסיסיות : גיזומים-של עצים, גדר חיה ושאר צמחים (ולצערי הרבה גינות תוכננו לטווח קצר מבלי להתחשב בגודלם הסופי של הצמחים מה שגורם לגיזומים דחופים רבים), איסוף ופינוי הגזם, כיסוח וטיפוח דשא אם קיים , ניכוש עשביה איסוף עלים יבשים (טעות ברמה האקולוגית אך הרבה רואים בכך צורך אסתטי), ניכוש עשביה (במקרה הטוב.. ברב המקרים פשוט מקצצים עם חרמש ואז העשביה חוזרת אחרי יום. והגרוע מכל שעל הדרך פוגעים בצמחים סמוכים), בדיקה של מערכת ההשקיה, איסוף הכלים, והופ חלפה שעה וחייבים לסיים ולצאת לגינה הבאה, איסוף ושינוע הכלים לוקח גם זמן לא קטן. ממש רוטינה אוטומטית שמקשה להרים את הראש ולהתבונן בגינה ולהרגיש את הצמחים ומה הצורך הנכון של הגינה ברגע זה. מס פעולות בסיסיות קבועות, שעה עבודה, 250 שח והופ חייבים לזוז . רווחיות כבר אמרנו... איפה להרים את הראש, לראות את הצמחים להרגיש את צו השעה ולתת אקסטרות / טיפול מיוחד לכל איזור וצמח לפי צרכיו, מה עם לקטום פרחים יבשים (אחד הסודות לגינה פורחת תמידית), מה ומתי לגזום גיזומי חידוש (רב הצמחים העשבוניים וחלק מהשיחים יוקירו תודה על כך ויפרחו בעוצמה מחודשת). מה עם עיצוב עצים עקבי ומכוון? מה עם לתקן השקיה במקומות שנזקקים ,מה עם לדשן ולקמפסט באופן תדיר, מה עם לחדש שתילות, וכהנה וכהנה, ועוד לא דיברנו על אהבה ... ובמקום זה בא הגנן המצוי מגיח לגינה כמו רוח סערה, מרעיש, ומפחיד את הצמחים במטרה להשתלט על הצורך הבסיסי (כפי שניכתב למעלה). הצמחים נתקפים חרדה (וכפי שנאמר בגמרא "שבשעה שכורתים אילן פרי - קולו יוצא מסוף העולם ועד סופו", וישנם מחקרים רבים שהוכיחו את תגובת הצמחים להתנהגות האדם כלפיהם), והם רק מחכים שיעזוב ובטח שלא קיבלו ייחס אישי ואוהב... אז מה הפלא שהדשא של השכן ירוק יותר... ראוי לציין שכל הדברים שנאמרו על הגננים הם לא בגנותם אלא שאין בידם הצדקה כלכלית להתנהג אחרת במסגרת החוזה הממוצע שנגזר ממצב התחרות בשוק הפרוץ הזה ומהחסכנות (הלגיטימית) של בעלי הגינות. ולמען גילוי נאות גם עבדכם הנאמן נכלל ביניהם בימים שבהם עסקתי בכך. זה משחק ידוע מראש. החוקים קצת פחות...

וכמו תמיד יש יוצא מן הכלל ובפרט בתחום הנ"ל, ישנם מעט גננים מוכשרים שמקבלים שכר גבוה ובאמת פועלים מידע ואהבה לאדמה ולצמחים ובמקרים האלו בעלי הגינות אכן נהנים מגינות משגשגות לטווח ארוך. הדבר החשוב ביותר לאחזקה נמוכה ולהתפתחות תקינה של הגינה: כפי שצוין קודם הוא תכנון נכון . כלומר בחירה ומיקום של הצמח הנכון במקום הנכון. ליצור כיסוי של צמחיה שידועה כעמידה, חסכונית במים, וצפופה שיכולה להקטין את הצורך בלעשב . וכמו כן עיצוב קומפוזיציות שתילה שמקטינות את הצורך בהתערבות כגון גיזום, עישוב, ואיסוף שלכת מרובה. בנוסף חשובה תכנית פיתוח השטח ובראשה תכנית ההשקיה והניקוז - למניעת היקוות מים וסחף אדמה. מיקום ואיכות הביצוע של האלמנטים היבשים האחרים. וכמו כן לתכנן את נק' המפגש בין האלמנטים השונים, למשל מפגש הדשא עם הערוגות, שבילי גישה, טרסות, מסלעות ואלמנטים של מים. אז מה הפתרון האידאלי ? כמובן שעדיף לגנן לבד וכמה שיותר (בריאות הנפש) אך בהנחה שרובינו שוכרים שירותי גינון של 2 טיפולים בחודש 1.5/1 שעות לטיפול סה"כ עלות חודשית ממוצעת של 500/600 שח ואז המצב שמתקבל היזכרנו למעלה.

ההצעה - להוסיף עוד טיפול אחד נוסף פעם בחודש של כ-2 שעות של הגנן או שלכם (עדיף שלכם). לחלופין או בנוסף מומלץ לעשות טיפול מיוחד של פעם/פעמיים בשנה של יום מרוכז. לתת לגינה את האקסטרות הכל כך נחוצות לה, לפנק אותה.

טיפול בו שוכחים מהגיזומים / כיסוחים / עשבייה וכו', פשוט להסתובב בגינה 'להרים את הראש' ולהתחיל להתבונן ולזהות מה מדויק לעשות עכשיו, כגון לתת קיטומים לענפים שסיימו לפרוח וע"י כך להנות מגלי פריחה רצופים. לעצב צמחים באופן ספציפי, לדלל צפיפות, להחליף או להוסיף צמחים במקרים מסוימים, לשתול פקעות, לבצע גיזומי חידוש (סמוך לקרקע לצמחיה העשבונית), לעשות חילון והרמת נוף בעצים, להחדרת אור ואוויר. למנוע, לזהות ולטפל בבעיות כמו מזיקים ומחלות בגינה, לטפח את הדשא בפעולות כמו דילול, אוורור, דישון, ובדיקת ממטרות , לאתר נזילות וסתימות בצנרת מים, לתגבר/ להוריד השקיה בצמחים ואזורים מסוימים. לדשן ולקמפסט בעונות המעבר, וכו' . והכל ברוגע ובסבלנות.

גינה שתקבל כזה יחס תגיב בהתאם ותחזיר את ההשקעה לבעליה. לתת אהבה כבר אמרנו ? הוספנו להשקעה בגינה סה"כ טיפול נוסף או שעתיים חודשיות , אך יחי ההבדל הקטן !

יש להחזיק את הגינה, ויש לטפח את הגינה.

לסיכום-

ברב המקרים גינה ממוצעת של 200 מ"ר זקוקה ל 4-3 שעות חודשיות לפחות כדי לשמור על איכות סבירה. ומעבר לכך כל תוספת תהיה לברכה והגינה תיראה בהתאם- תשגשג ,תתפתח ותשב נחת והנאה לבעליה.

בהצלחה ובהנאה (:



182 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page